Brev:
Mad - 23 mdr.
20. juli 2014
Alder:
23 mdr.
Mad - 23 mdr.
Hej igen.
Jeg skrev først i juli et frygteligt langt brev omkring min søn Oskars sygdomsforløb og om hvordan det har påvirket vores hverdag - specielt i forhold til hans mad indtag. Mange tak for dit lange flotte svar og mange af de ting du foreslår gør vi allerede, men der er bestemt områder vi skal arbejde med.
Jeg ved ikke hvorfor jeg lader al det mad-indtag fylde så meget, men straks han ikke spiser tænker jeg jo at han endnu engang er blevet syg. Jeg er klar over, at det nok er normalt at have det sådan for vi vil jo vores små poder det aller bedste i verden.
Lige nu holder vi sommerferie, og vi har stadig endnu en uge tilbage og derfor er rammerne jo lidt mere løse. Umiddelbart syntes jeg ikke madsituationen er hverken være eller bedre, og hvis jeg serverede spaghetti med kødsovs hver dag, så ville jeg have en dreng som spiste aftensmad uden problemer - men sådan fungerer livet jo ikke.
I går aftes havde vi en situation som egentlig er meget typisk herhjemme, men hvor jeg har svært ved hvordan jeg skal takle det.
Oskar fik en skål med ris, hvor der var lidt indisk sovs og lidt fløde over så det ikke var for stærkt. Da han så maden kravlede hans straks op på sin stol, men inden han kommer i gang får han øje på, at der er krydderurter i retten og farven stikker på dem stikker derfor lidt ud. Dette gør ham sur og han begynder, at hæve sin stemme og gør tydeligt opmærksom på, at han er utilfreds. Det ender med, at han går grædende fra bordet og vi kan ikke få lov til at trøste ham.
På den ene side må jeg se reaktionen som en del af hans udvikling, hvor selvstændigheds-alderen så småt er begyndt, at kigge forbi herhjemme;-) På den anden side ser jeg en dreng som er sulten, men hvor maden bare ikke er den rigtige. Igår gik han selv ud i vores pulterrum og hentede en pose med cornflakes, som han gerne ville spise rå. Vi fortæller ham, at han er velkommen til at komme til bords igen og spise sin aftensmad, men at cornflakes altså ikke er aftensmad. Dette bliver hans selvfølgelig vildt ulykkelig over.
Vi havde til eftermiddag tilbudt ham en halv bolle og den stod stadig på altanen og den havde vi ikke fået fjernet. Den spiste han pludselig halvdelen af under lidt gråd og så glemte han lidt hele situationen.
En times tid efter knækkede filmen helt og han blev lagt i seng da han var træt og sov med det samme.
Jeg syntes det er utroligt svært når han ikke vil spise sin aftensmad, men tydeligt viser at han er sulten, men sulten efter havrefras og cornflakes. Disse ting spiser han ofte om eftermiddagen som snack, da han elsker at de er lidt sprøde tænker jeg.
Jeg føler også, at jeg ved at give ham en godnat-grød bare disker op med en ny aftensmad når han ikke vil spise og dermed holder fast i, at mor bare giver op hvis jeg "brokker" mig nok.
Her morgenen efter har han spist en stor portion havregrød, men efter mindre en time har han nu spist en ret stor portion(4-5 håndfulde) havrefras og cornflaks rå - hvilket jo egentligt er meget imponerende ovenpå en portion havregrød.
Hvordan skal vi agere i situationen med aftensmaden?
Oskar spiser stort set ikke frugt og grønt, kun det som bliver "skjult" i maden eller hvis jeg blender frugt og fryser det til eksempelvis ispinde eller vender frugtpure i yoghurt naturel. Derfor syntes jeg det er svært, at sammensætte et måltid, hvor det ikke ender med at han "bare" spiser pastaskruer eller frikadelle/fiskefilet.
Jeg håber du har nogle gode råd, de vil blive modtaget med kyshånd.
Med venlig hilsen
Oskars mor