Mad - 23 mdr.

20. juli 2014

Alder:
23 mdr.

Mad - 23 mdr.

Hej igen.

Jeg skrev først i juli et frygteligt langt brev omkring min søn Oskars sygdomsforløb og om hvordan det har påvirket vores hverdag - specielt i forhold til hans mad indtag. Mange tak for dit lange flotte svar og mange af de ting du foreslår gør vi allerede, men der er bestemt områder vi skal arbejde med.

Jeg ved ikke hvorfor jeg lader al det mad-indtag fylde så meget, men straks han ikke spiser tænker jeg jo at han endnu engang er blevet syg. Jeg er klar over, at det nok er normalt at have det sådan for vi vil jo vores små poder det aller bedste i verden.
Lige nu holder vi sommerferie, og vi har stadig endnu en uge tilbage og derfor er rammerne jo lidt mere løse. Umiddelbart syntes jeg ikke madsituationen er hverken være eller bedre, og hvis jeg serverede spaghetti med kødsovs hver dag, så ville jeg have en dreng som spiste aftensmad uden problemer - men sådan fungerer livet jo ikke.

I går aftes havde vi en situation som egentlig er meget typisk herhjemme, men hvor jeg har svært ved hvordan jeg skal takle det.
Oskar fik en skål med ris, hvor der var lidt indisk sovs og lidt fløde over så det ikke var for stærkt. Da han så maden kravlede hans straks op på sin stol, men inden han kommer i gang får han øje på, at der er krydderurter i retten og farven stikker på dem stikker derfor lidt ud. Dette gør ham sur og han begynder, at hæve sin stemme og gør tydeligt opmærksom på, at han er utilfreds. Det ender med, at han går grædende fra bordet og vi kan ikke få lov til at trøste ham.

På den ene side må jeg se reaktionen som en del af hans udvikling, hvor selvstændigheds-alderen så småt er begyndt, at kigge forbi herhjemme;-) På den anden side ser jeg en dreng som er sulten, men hvor maden bare ikke er den rigtige. Igår gik han ...

Annonce

... selv ud i vores pulterrum og hentede en pose med cornflakes, som han gerne ville spise rå. Vi fortæller ham, at han er velkommen til at komme til bords igen og spise sin aftensmad, men at cornflakes altså ikke er aftensmad. Dette bliver hans selvfølgelig vildt ulykkelig over.

Vi havde til eftermiddag tilbudt ham en halv bolle og den stod stadig på altanen og den havde vi ikke fået fjernet. Den spiste han pludselig halvdelen af under lidt gråd og så glemte han lidt hele situationen.
En times tid efter knækkede filmen helt og han blev lagt i seng da han var træt og sov med det samme.

Jeg syntes det er utroligt svært når han ikke vil spise sin aftensmad, men tydeligt viser at han er sulten, men sulten efter havrefras og cornflakes. Disse ting spiser han ofte om eftermiddagen som snack, da han elsker at de er lidt sprøde tænker jeg.
Jeg føler også, at jeg ved at give ham en godnat-grød bare disker op med en ny aftensmad når han ikke vil spise og dermed holder fast i, at mor bare giver op hvis jeg "brokker" mig nok.

Her morgenen efter har han spist en stor portion havregrød, men efter mindre en time har han nu spist en ret stor portion(4-5 håndfulde) havrefras og cornflaks rå - hvilket jo egentligt er meget imponerende ovenpå en portion havregrød.

Hvordan skal vi agere i situationen med aftensmaden?
Oskar spiser stort set ikke frugt og grønt, kun det som bliver "skjult" i maden eller hvis jeg blender frugt og fryser det til eksempelvis ispinde eller vender frugtpure i yoghurt naturel. Derfor syntes jeg det er svært, at sammensætte et måltid, hvor det ikke ender med at han "bare" spiser pastaskruer eller frikadelle/fiskefilet.

Jeg håber du har nogle gode råd, de vil blive modtaget med kyshånd.

Med venlig hilsen
Oskars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder